Perintah Kawalan Pergerakan - MRS.A my blog my stori MRS.A my blog my stori: Perintah Kawalan Pergerakan

19 Mac 2020

Perintah Kawalan Pergerakan

Bismillahhirahmannirrahim...

 As Salam and greetings to dear readers.

Perintah Kawalan Pergerakan. Mrs. A pun sajalah nak share kisah Mrs. A berkaitan dengan Perintah Kawalan Pergerakan tersebut. PM umum perintah tersebut sebelah malam 17 Mac 2020 so sewaktu hari pertama semalam la kan 18 Mac 2020 tu Mrs. A masih pergi bekerja lagi seperti biasa al-maklumlah kerja dengan company essential katakan tiberrr...Bukan Mrs. A soranglah semua kawan-kawan office pun sama.

Pagi tu sesampai aje kat area lobby office, staff HR yang ditugaskan khas dua orang dah sedia dengan penembak tu nak tembak kat dahi we all yang baru sampai hahahhaa... (eh! janganlah pembaris sangat penembak tu adalah alat untuk check suhu tu) mana yang  sihat tu okaylah lepas boleh masuk office terus. Sebelum nak thumb print tu sanitize dulu tangan tu.

Perintah Kawalan Pergerakan.
Perintah Kawalan Pergerakan
Hand sanitizer office punya gunalah dengan berhemah ya
Pagi-pagi tu dalam pukul 7.50 macam tu aktiviti di office masih seperti biasa cuma suasana sedikit berbeza iaitu ramai yang pakai mask. Unfortunately Mrs. A tak pakai pun cause mask kat office out of stok time Mrs. A nak beli pun out of stock jugak huwaaaaa... sedeh! tullah ko nih Mrs. A hoi!!! tapi mujurlah Mrs. A tiada gejala batuk/ selsema. Dari apa yang Mrs. A baca mereka yang tiada gejala tiada keperluan untuk pakai mask tapi tulah ada juga yang Mrs. A baca elok pakai je cause dengan situasi sekarang ni ada mereka yang immune kuat tu gejala timbul lambat walaupun bila check positif. Allahu semoga dijauhkan.

Kebiasaanya Mrs. A sampai office awal dalam pukul 7.20 ke 7.30 macam tu so terus pergi make-up make-up dulu cause kat rumah tak sempat ada jugak kadang-kadang Mrs. A buat solat sunat. Aaaminn... moga istiqomah. Sebelum tu haruslah basuh tangan dengan sabun dulu. Sekarang ni memang wajib buat nih! basuh tangan dengan sabun. Dulu pun Mrs. A basuh tangan jugak tapi basuh dengan air je tak guna sabun pun. Tapi tulah bila dah baca dan hadamkan kenapa perlu guna sabun barulah terhegeh-hegeh guna sabun.

Dari apa yang Mrs. A baca dan faham secara ringkasnya Covid 19 tu lapisan atas dia mempunyai lemak. Kenapa sabun? cause molekul sabun ada dua sifat kepala molekul sabun sukakan air dan ekor molekul sabun tak suka air dia suka lemak, suka minyak. Ekor molekul sabun yang suka lemak dan minyak tu akan menarik lemak kat Covid 19 tu dan bila kita basuh dengan air kepala molekul sabun yang suka air tu akan pergi dan ikut sahaja ke mana air tu pergi. Ha cenggitulah lebih kurang bagaimana sabun membunuh koronavirus nak tahu detail sila baca [SINI]

Perintah Kawalan Pergerakan.
Perintah Kawalan Pergerakan
Guna sabun dengan berhemah jangan suka main-main sabun pulak huhuhuuu...
Eh! panjang lebar pulak iklan pesanan masyarakat tu ya muaahhaaaa.... okay berbalik kepada kisah perintah kawalan pergerakan tadi. Adik-adik intership cakap lecturer mereka dapat arahan dari pihak TVET semua program intern ditangguhkan sambil bagi surat kat Mrs. A satu salinan untuk bagi bos. Pihak HR pun memang dah tahu awal dan dah minta semua intership pulang ke rumah dengan serta-merta. Tapi adik intership kat department Mrs. A ni macam berat je nak balik cause dia seronok kerja dengan we all eh! tiber. tapi terpaksa pulang jugaklah HR dah sound uols! Tak lama lepas tu.

Jeng..jeng..jeng... lebih kurang pukul 9.20 pagi, tiba-tiba ada seorang tu sesuailah kalau Mrs. A gelarkan CNN tak pun radio karat bergerak cakap, "eh! semua dah boleh baliklah! "ha yeke arahan siapa, ada Memo tak?" bila Mrs. A tanya cenggitu uh! ah! uh! ah! pulak tak boleh nak confirm. Haish! annoying betul orang macam ni kan? Tapi ada je memang ada. Nakkan kepastian Mrs.A pun calling-calling PA pengarah katanya tunggu surat dari SPAN nanti HR akan maklum dan tanya bos masing-masing dulu cause macam dia kena settle kerja urgent dulu baru boleh balik. Oleh kerana bos Mrs. A bercuti so Mrs. A pun terus je settlekan kerja apa yang perlu sambil tunggu pengumuman dari pihak HR tapi tiba-tiba bos WhatsApp eh! you kat office lagi kenapa tak balik?. La... bos ni you cuti so info I dapat lambat la I tengah tunggu HR announce ni. Takpelah kalau dah settle kerja boleh balik inform yang lain-lain kata bos Mrs. A. Hurm... tak tahulah perasaan time tu nak kata suka tak jugak tak suka ntahlah. Suka tapi dalam kerisauan kot.

Perintah Kawalan Pergerakan.
Perintah Kawalan Pergerakan
HQ see you on 1 April 2020. InSyaAllah
So finally walaupun essential company tapi company tetap close dan ikut Perintah Kawalan Pergerakan tu. Consumer diminta alert untuk buat pembayaran secara online dan staff di bahagian operasi dan front liners masih kerja seperti biasa cuma mungkin sedikit berbeza dari segi bilangan ialah kalau depa nih tak kerja aniaya satu Negeri Sembilan woiii!!! air takde lagilah susah camne nak basuh tangankan. Terima kasih kawan-kawan yang masih bekerja kerjalah dengan penuh amanah dan tanggungjawab. Besar sangat pahala uols! nih! Takbirrr... Allahuakbar!

Perintah Kawalan Pergerakan jomlah kita sama-sama ikut dan patuhi arahan huwaaa...waaa... waaaa....waaa...biarlah berhenti di gelombang ketiga ini tolonglah rakyat Malaysia jadikan kisah Italy itu sebagai sempadan jangan sampai ke gelombang seterusnya.

Jom sama-sama kita doa pada Allah S.W.T. Wahai makhluk Allah yang bernama Covid 19 jika Engkau tentera Allah yang dikirim untuk membanteras kesombongan di muka bumi ini segerakanlah tugasmu. Izinkan kami untuk menemui bulan Ramadan pada tahun ini dengan tenang dan aman bulan penuh keampunan Ya Robbi pencipta alam semesta. Covid 19 pulanglah ke tempatmu dengan segera sebelum Ramadan 1441H. Pulanglah...



18 ulasan:

  1. semoga kita semua dilindungi olehNya..

    BalasPadam
  2. mudah mudahan virus bahaya ni cepat cepat pergi

    BalasPadam
  3. semoga kita smua dilindungi dr wabak covid19

    BalasPadam
  4. Semoga kita semua dilindungi dari virus ni

    BalasPadam
  5. Perghhh catatan sehari yg ni paling win: "...so terus pergi make-up make-up dulu..." huahuahuahua.

    Makasih singgah belog saya ya. Saya amat hargai

    BalasPadam
  6. Ya patuh supaya kes menurun. Takkan nak tunggu lockdown pula kan. Biar kita mencegah penyakit.

    BalasPadam
  7. kak...ni pertama kali saya jumpa doa begini yang related to covid-19..moga Allah makbulkan doa kita semua..ameen

    BalasPadam
  8. jom join giveaway bwh.support blogger malaysia!

    https://nasuha-itsmyessay.blogspot.com/2020/03/saya-mahu-produk-creative-united-psan.html

    BalasPadam
  9. Harap rakyat Malaysia peka & bertanggungjawab membendung wabak ini.

    BalasPadam
  10. Balasan
    1. Alhamdulillah WP. Semoga yang gaji hari dan hilang pendapatan sementara tu akan dilimpahi bantuan. InSyaAllah.

      Padam
  11. hari selasa tu, kat opis saya tunggu2 emel tak kuar2 smpi sudah. penat tunggu. bile dah balik smpi umah baru dalam emel circular pasal mende ni...

    BalasPadam
  12. Alhamdulillah akhirnya majikan kita perihatin.
    Dalam keadaan #stayathome masih ada lagi rakyat Malaysia yang degil dan bongkak.

    BalasPadam
  13. Alhamdulillah tidak perlu bekerja di saat-saat macam ni. Risau betul kalau ada kat luar atau kene keluar tu. Semoga virus Covid jahat ni cepat dapat diputuskan dengan usaha kerajaan ni. Semoga cepat-cepat dapat vaksin dan sembuhkan semua pesakit. Aaminn

    BalasPadam
  14. Harap kita semua di lindungi

    BalasPadam
  15. ooo igt kn sis kena keje sepnjg perintah awalan ni

    BalasPadam
  16. Alhamdulillah.. semoga dengan usaha kita mematuhi arahan PKP ini akan berjaya memutuskan rantaian covid19 nie..

    BalasPadam
  17. Semoga wabak covid19 ni akan hilang dari muka bumi. Kesian tengok ramai pendapatan terjejas

    BalasPadam

MRS.A my blog my stori ©