Perbezaan KLIA Express, KLIA Transit & Private Transport - MRS.A my blog my stori MRS.A my blog my stori: Perbezaan KLIA Express, KLIA Transit & Private Transport

19 September 2019

Perbezaan KLIA Express, KLIA Transit & Private Transport

Bismillahhirahmannirrahim...

As Salam and greetings to dear readers.

Perbezaan KLIA Express, KLIA Transit & Private Transport.
Hurmm... tengok tajuk je dah tau sharing session Mrs. A kali ni pasal apa kanss.... Pada yang dah tahu tu, takpe. Tapi yang belum tahu tu meh! sini Mrs. A nak share buat tambah pengetahuan. Manalah tahu suatu ketika nanti you all tetiba pulak nak menggunakan perkhidmatan tersebut so takdelah blurrr... sangat nanti.

1. KLIA Express
First of all, KLIA Express ini merupakan salah satu pengangkutan train yang menuju ke KLIA dan KLIA2 tanpa berhenti di station yang lain. Cepat dan mudah. Tak perlu nak pening-pening fikir nak naik dari mana sebab KLIA Express ni hanya boleh di naiki di station KL Sentral sahaja. Pada yang sibuk nak kejar flight tu, Mrs. A syorkan you all naik KLIA Express ni sebab perjalanan hanya memakan masa selama 30 minit sahaja untuk sampai ke airport. 


KLIA Express
Tambang pulak macam mana? Ada dua cara pembelian iaitu samada beli terus di kaunter tiket ataupun beli secara online. Untuk yang online, Mrs. A recommend kan you all beli kat Traveloka. Sebab apa? Sebab Traveloka always provide us with KLIA Express cheap booking di mana ianya adalah lebih murah berbanding di kaunter. Cuma perlu isi maklumat yang dia nak dalam form tu, dah confirm semua, boleh teruskan dengan bayaran. Simple sesangat. Voucher akan di hantar via emel yang you all dah bagi tu.
Untuk waktu beroperasi pula, train pertama bagi KLIA Express ini akan bertolak dari KL Sentral seawal jam 5 pagi. Tiket yang you all dah beli tu pulak boleh guna bila-bila masa yang penting pada hari yang sama. Kekerapan ketibaan train pula bergantung kepada waktu kemuncak pada hari tersebut. 
view inside
Kalau you all naik je train ni, perkara pertama yang you all akan rasa adalah selesa yang teramat selesa. Seat yang lebar, luas, tak sempit dan aman gitteww... Tak perlu berebut-rebut macam dalam LRT tu. So kesimpulannya, kalau malas nak menghadap jangka masa perjalanan yang lama ke airport, boleh pakat-pakat naik KLIA Express ni.

2. KLIA Transit
Perbezaan antara KLIA Transit ni dengan KLIA Express pula ialah KLIA Transit ni akan berhenti di beberapa station yang tertentu untuk sampai ke airport. Antara station yang ada ialah KL Sentral, Bandar Tasik Selatan, Putrajaya & Cyberjaya, Salak Tinggi, KLIA dan KLIA2 Arrival. KLIA Transit ini sering dinaiki oleh mereka yang berkeluarga untuk sampai ke airport sebab tambang yang murah berbanding KLIA Express. Cuma masa perjalanan akan sedikit slow berbanding dengan KLIA Express.





Tambang pula boleh dibeli di kaunter yang disediakan atau secara online di website Traveloka. Proses pembelian adalah sama macam beli tiket KLIA Express jugak. 
Waktu operasi train bagi KLIA Transit pula ialah seawal jam 4.30 pagi daripada KL Sentral. Sebabnya adalah, banyak station yang perlu KLIA Transit ni berhenti sebelum sampai di airport. Kekerapan ketibaan train pula ialah 15 minit bergantung kepada peak-hours pada hari tersebut.
Keadaan di dalam train juga boleh dikatakan selesa, cuma tidak seperti KLIA Express dimana seat lebih luas dan selesa. Walaubagaimanapun, kedua-dua train ini sangat sesuai untuk dijadikan pengangkutan ke airport samada secara berkumpulan ataupun berseorangan.

3. Private Transport 
Private transport merupakan salah satu pengangkutan yang boleh digunakan untuk ke airport bagi you all yang tak suka untuk tunggu train dan malas untuk memandu sendiri. Penggunaan private transport ini banyak digunakan oleh businessman dan pelancong dari luar negara. 
Ini kerana ianya mudah untuk didapati dari mana-mana kawasan. Kalau you all berminat untuk book servis ni, you all boleh book secara online di pautan airport shuttle yang disediakan oleh Traveloka ini. Dalam pautan tu you all boleh pilih jenis kenderaan yang bersesuaian dengan bilangan passenger yang nak naik.

Buat mereka yang lebih suka suasana yang privacy, private transport ini adalah pilihan yang terbaik untuk ke airport. Beberapa kelebihan lain adalah:-
  • Servis yang digunakan door-to-door lebih memudahkan you all kalau banyak luggage nak bawak. Tunggu je kat tempat pick-up, nanti driver sampai dia tolong angkat semua harta benda you all tu masuk kereta.
  • Private transport ni beroperasi selama 24 jam. Non-stop. So you all boleh book bila-bila masa walaupun dah tengah malam. Tak ada charge tambahan ke apa. Sebab masa you all bayar utnuk book online tadi tu dah kira harga yang include semua. No hidden charge. Kalau dah puashati rasa okay, boleh terus proceed bayar.
  • Untuk keselamatan pula jangan risau, sebab driver ni akan call/whatsapp you all balik untuk confirmkan tempat pick-up.
  • Flight delayed? Pun tak ada masalah sebab driver boleh tunggu. Memang dah book untuk you all. Tapi agak-agak la. Janganlah lama sangat sampai tumbuh janggut lak driver tu.

Okay. That’s it! Mrs. A rasa setakat ni je dulu info yang Mrs. A dapat share pasal beberapa transport yang you all boleh guna untuk ke airport ni. Mrs. A harap entry ni dapatlah membantu serba sedikit dan bagi idea buat you all yang sedang dan masih lagi berfikir nak naik apa untuk ke airport. Okay itu saja nak share berkenaan Perbezaan KLIA Express, KLIA Transit & Private Transport.

20 ulasan:

  1. biasa guna klia express..oh kt traveloka lg murah ye..nanti nk tgk

    BalasPadam
  2. dulu2 ada jg naik KLIA express/transit, bila harga naik, tak mampu rasanya..dua orang dah RM100++..sekrg ni naik bas je ke/dari KLIA, sbb murah...huhu..

    BalasPadam
  3. thanks share info kak, mmg ada banyak pengangkutan awam untuk ke klia, cuma kita kene lah tahu dan rancang perjalanan kita

    BalasPadam
  4. Agak2nye private transport tu berapa RM ke KLIA2 dari Putrajaya Sentral?

    BalasPadam
  5. Klia express tu best gila. huhu ada ada la sekali experience naik kila express hehe bestt. tp lepastu nak bas je la. murah pun murah

    BalasPadam
  6. Macam macam kemudahan yang lengkap disediakan klia express dan transit ni. memudahkan urusan sangat

    BalasPadam
  7. Dulu time kerja, kalau outstation pigi KL, mmg guna klia express, cepat n selesa.

    BalasPadam
  8. Sudah senang sekarang ada berbagai kemudahan.

    BalasPadam
  9. TQ sharing info.. menyenangkan para passenger utk memilih mana2 pengangkutan yg berkaitan..

    BalasPadam
  10. pernah parking kat KLIA 2 selama 5 hari. Hampir rm200 jugak la kena bayar. serik dah lepas tu.

    BalasPadam
  11. Saya pernah naik KLIA transit je dari klia2 ke TBS. Around RM40 macam tu..Sekarang best ada Traveloka, macam-macam promo code ada dan boleh beli tiket lebih murah.

    BalasPadam
  12. Dulu zaman study suka naik KLIA Transit gi TBS hehehe, Dapat harga super murah! xD

    BalasPadam
  13. banyak kemudahan sekarang ni dan pelbagai tujuan

    BalasPadam
  14. Biasa dulu saya ambil KLIA Transit tapi itu lah baru tahu rupanya ada kat Traveloka hehe

    BalasPadam
  15. Akak dah rasa travel to & from KLIA naik Grab, KLIA Express & bas. Paling seronok naik bas sbb murah & byk seat kosong pulak tu! Hihihi....

    BalasPadam
  16. Akak disahkan menghadapi masalah jabtung tersumbat..tu yg kena buat angio tu

    BalasPadam
  17. info yang sangat bagus :-)
    tp belum pernahn try lagi ketiga2 servis tu..

    BalasPadam
  18. klia transit dan klia express dua2 saya dah biasa guna. tp tak pernah pulak beli tiket kat traveloka, biase beli kat kaunter ja...

    kalau murah boleh la try beli kat traveloka pulak lepas ni...

    BalasPadam
  19. KLIA transit is a must for me kalau travel. sejenis yang tak takut lambat mmg sesuai guna pengangkutan ni heheheheh

    BalasPadam
  20. Karena saya rutin ke Malaysia, jadi memang yg paliiiiing sering pakai biasanya KLIA express 😄. Karena save time, dan tak payah berhenti, juga lebih nyaman kan. Cepat juga.

    Pernah naik KLIA transit, tapi biasanya kalo bersama suami, dan tak dikejar waktu 😁

    BalasPadam

MRS.A my blog my stori ©