Audit - MRS.A my blog my stori MRS.A my blog my stori: Audit

13 Jun 2014

Audit

Bismillahhirahmannirrahim...

As Salam and greetings to dear readers.

AUDIT. Pada 11 hingga 13 Jun tempat aku kerja ni ada menjalankan audit. Bukan audit ISO, bukan internal audit, bukan audited akaun, hahhhahaaaa bila audit jer...sure orang yang yang kena audit tu rasa annoying jer... yang mengaudit takde benda la...kan...ngeh! ngeh! ngeh! Tapi audit yang aku buat ni audit 5S ajer...

Tempat kerja aku ni ada banyak daerah so penyelaras audit telah menetapkan kumpulan-kumpulan dan tempat-tempat yang kena pergi macam chart kat bawah ni.

Audit
Audit 5s

Walaupun 3 hari diperuntukkan untuk auditor gi audit tetapi pepandai kumpulan tuler...nak adjust macamana cover 2 hari ke sehari ke 3 hari ke terpulang. Janji laporan tip-top. Macam kumpulan aku 2 hari jer...dah boleh cover. 11 Jun tu kumpulan aku pergi Loji Pembotolan Air Minuman (LPAM) dan Loji Air Pantai. 12 Jun pulak aku cover LRA Ngoi-Ngoi. Kat LRA Ngoi-ngoi ni tempat yang aku kena audit ialah bangunan pejabat dan bangunan stor. 

Sebelum pergi ke tempat-tempat yang perlu diaudit tu. Auditor kena contact dulu person in charge (PIC) kat tempat tu. As for my group kat LPAM dan Loji Air Pantai orang yang akan menunggu we all adalah Pn Ayu dan kat LRA Ngoi-Ngoi pulak En Shahrul dan juga En Omar.

Oleh kerana syarikat telah berjaya mendapatkan Sijil 5S daripada NPC maka untuk maintain status tu audit adalah perlu. Audit ini adalah kali ke 2 sebelum ni penyelaras dah pernah adakan audit tapi yang pertama tu aku tak terbabit. 

Pada permulaan syarikat untuk mendapatkan sijil dahulu memang aku adalah salah seorang auditor, ni citer 2 tahun lepas kot. Tapi letih oooo jadi auditor ni mana nak gi audit dan buat repotnya. Dah tu dengan kerja hakiki sendiri lagi huh! lotih. Aku pun bagitau penyelaras tak nak jadi auditor dah. Tapi entah macamana bolehkan aku dilantik semula. Terpaksalah aku layan ajer... lagipun bos dah note please comply. Hurmm.. dah pun nama bekerja dengan syarikat kenalah ikut arahankan. Kalau nak buat sesuka hati bukalah syarikat sendiri.

Tetapi tulah ada jugak insan-insan yang tak faham. Kenapa mesti dalam kumpulan tu seorang lelaki seorang perempuan kenapa tak perempuan dengan perempuan kenapa mesti berdua kenapa tidak bertiga. Kenapa share kereta kenapa tak pergi sendiri-sendiri. Kereta dinasihatkan share untuk penjimatan kerana mileage claim ada syarat-syarat yang wajib dipatuhi. Adoiyai!!! penyelaras dah tetapkan macam tu habih camno?

Actually ada banyak gambar-gambar tetapi kat dalam tab partner aku. Unfortunately aku tak sempat nak download kat pc. Walaupun aku ni kaki amik gambar tapi oleh kerana aku tukang marking point kat dalam form kriteria audit tu maka kekdahnya memang ko tak sempat la nak snap dari kamera ko sendiri. Apa ko hengat! ko pergi nak berselfie ko gi buat audit ya...

Hari pertama di LPAM dan Loji Air Pantai.

Audit 5s

Ini di Loji Air Pantai sempat la snap seketul dua dari kamera sendiri. Hari pertama di tempat kedua audit sebelum tu aku pergi ke LPAM dulu.

Audit 5s

Construction in progress. Currently bangunan lama nak bagi mark pun tak tau camne. Sodih!

Audit 5s

Kawasan ni jauh ke dalam hutan dan di atas bukit. Suasana damai dan sejuk walaupun time tu cuaca panas.

Hari kedua. Di LRA Ngoi-Ngoi.

Audit 5S

Of coz safety first. "If you think safety is expensive, try having an accident".

Ini pun tempat kedua aku audit iaitu bangunan stor memula we all gi bangunan ofis dulu. Oleh kerana LRA Ngoi-Ngoi ni memang bangunan baru so memang semuanyer cecantik jer... cuma they all harus maintain dan buat sedikit penambahbaikan.

Audit 5s

Stor kemas dan teratur.

Audit 5s

Geram jer... aku tengok "Ajak" tu banyak tul stok rasa macam nak amik satu. Thats my partner & PIC.

Audit 5s

PIC. Kontraktor kena ikut cakap kita yer...bukan kita ikut cakap kontraktor antara kata-kata yang masih aku ingat.

Done for this time.


1 ulasan:

  1. Audit sambil ambil angin nampaknya, mesti cantik pemandangan kat sini kot.

    BalasPadam

MRS.A my blog my stori ©