Masuk Ke Pasaraya Di Era Normal Baharu - MRS.A my blog my stori MRS.A my blog my stori: Masuk Ke Pasaraya Di Era Normal Baharu

23 Mei 2020

Masuk Ke Pasaraya Di Era Normal Baharu

Bismillahhirahmannirrahim...

As Salam and greetings to dear readers.

Masuk Ke Pasaraya Di Era Normal Baharu. Apa yang anda perlu tahu? Salam Ramadhan ke 30 1441H dear readers. Today hari terakhir kita berpuasa semoga kita akan bertemu lagi di Ramadhan yang akan datang InSyaAllah. Sambutan hariraya tahun ini berbeza sangat dari tahun-tahun sebelumnya. Persiapan Mrs. A sekeluarga ala kadar sahaja sangat-sangat minima. Sekarang ini kalau kita hendak keluar rumah benda yang mesti ada adalah face mask. Nak tak nak kena pakai jugak huhuhuu... walaupun rimas kena jugaklah biasakan sebagai usaha dan tawakal untuk mengelakkan dari Covid19 kan....

Actually Mrs. A nak share kisah pertama kali Mrs. A ke pasaraya or shopping mall to be exact ke Aeon S2 setelah sekian lama PKP campur tolak lebih kurang 2 bulan gittewww... Kejadian ini adalah last Friday time tu turn Mrs. A kena pergi office. Lunch hour tu sajalah ajak seorang officemate Mrs. A ni ke Aoen macam dahulu kala tu, tengok-tengok dia pun setuju al-maklumlah dia pun sama tak pernah keluar shopping since PKP. Selalu we all berjalan kaki aje tapi hari tu malaslah cause pakai face mask dan jugak bulan puasa kot. Berdasarkan pengalaman kalau tiada PKP parking lot forever full di sebelah bawah Aeon S2 ni tapi alhamdulillah hari tu banyak tempat kosong uols! Sampai depan pintu masuk sebelah supermarket tu tengok queue panjang der... huhuhu...

Masuk Ke Pasaraya Di Era Normal Baharu.
Normal Baharu
Normal baharu 1st thing 1st kena ambil suhu badan
Bila tengok queue panjang macam tu sabar yolah, tapi mujurlah acik guard tu bagitahu itu pintu untuk mereka yang nak ke supermarket sahaja, kalau nak pergi tempat lain sila ikut pintu masuk sebelah Starbuck. Bila dengar macam tu Mrs. A dengan Kak N lega sikit gigih tau we all jalan ke pintu masuk kat area Starbuck tu.

Tapi sampai-sampai aje tengok semua orang asyiklah duk membelek phone masing-masing, ada jugak yang scan QR code yang pihak Aeon sediakan tu. Adoiii! apo ko bondo ea ni? Kak N dengan Mrs. A pun blurr-blurr je sambil tanya kat staff tu kena buat apa? Kekdahnya kena log in sendiri ke website aeonmall kemudian isi detail yang diminta.

Adehhh! time tulah pulak website kat phone Mrs. A tu pergi ntah ke Aeon mana-mana bukannya Aeon S2. Nyesal pulak rasa dah delete apps QR code reader kat dalam phone ni. Eeieihaii! angin je Mrs. A dengan Kak N time tu, apalah salahnya depa sediakan alternative lain tulis aje kat buku log. Ini tak! terkial-kial jugaklah Mrs.A dan Kak N lebih kurang 10 ke 15 minit gittew tapi mujurlah berjaya jugak masuk akhirnya. Hazabnya rasa nak masuk Aeon S2 pada ketika itu, sabar yolah. Dah lepas masuk tu baharulah staff aeon tu tembak dahi kita untuk suhu badan dan tulis sendiri di phone yang bahagian details kat website tadi.

Masuk Ke Pasaraya Di Era Normal Baharu

Normal baharu
Ait! queue lagi
Ingatkan dah lepas masuk pintu utama bebas nak ke mana-mana shop lot none hado uols every single shoplot kena ulang benda yang sama iaitu ambil suhu dan tulis nama serta phone nombor tapi lebih complicated lagi kena ambil nombor. Time Mrs. A dengan Kak N nak masuk ladies department level dua tu nombor habis so kena tunggu nombor dulu iaitu sampai ada orang yang keluar dan pulangkan nombor depa. Mulanya Mrs. A tak boleh nak hadam apa motif nombor-nombor tu muahahaaa... kemudian baru boleh relate apa yang Tuan menteri kata hadkan jumlah pengunjung pada satu-satu masa tu. So tolonglah! yang shopping tu jangan pentingkan diri sangat dah dapat beli apa yang diingini tu keluarlah segera kesianlah kat orang yang tengah queue ni we all nak shopping jugak.

Normal baharu
Tiada nombor tak boleh masuk, jangan sampai ada yang bawa nombor dari rumah sudah hehehee...
Normal baharu
Ha! besar tanda penjarakan sosial tu tak faham jugak tak dapek nak koba an
Tak lama pun Mrs. A dengan Kak Nora kat situ dah dapat apa yang dihajati, we all pun turun nak ke Watson pulak. Di Watson pun samalah amik suhu dulu, tapi senang sikit tulis kat log book aje nama dan no phone kemudian nak masuk kena amik nombor. Adoiii time tu satu je nombor yang berbaki so Kak N masuk dulu. Mrs. A kena tunggu nombor sampai ke masa Kak N dah keluar Mrs. A tak dapat nombor lagi. Kalau ada pun nombor Kak N yang dah keluar tu tapi tak dapeklah nak nolong cause time rehat pun dah nak tamat kekdahnya tangguhkan ajelah hajat nak membeli di Watson tu.

Ingatkan dah lega dari bab-bab tunggu menunggu ni tak jugakkkk! time nak bayar parking pun kena queue lagiii... kiranya pengalaman pertama kali Mrs. A dan Kak N Masuk Ke Pasaraya Di Era Normal Baharu penuh dengan kejadian tunggu-menunggu dalam queue uols huhuhuuuu... So next time kalau nak pergi ke pasaraya lagi kena bersedia dengan sifat-sifat SABAR yang sangat-sangat tinggi gittewww....


Jom sama-sama kita doa pada Allah S.W.T. Wahai makhluk Allah yang bernama Covid 19 jika Engkau tentera Allah yang dikirim untuk membanteras kesombongan di muka bumi ini segerakanlah tugasmu. Izinkan kami untuk melalui hari-hari mendatang dengan tenang dan aman sebagaimana sediakala sebelum kedatanganmu. Covid 19 pulanglah ke tempatmu dengan kadar segera. 

15 ulasan:

  1. Setakat ni PC belum ada ke mana-mana lagi MrsA.Yang keluar pun en suami..tapi memang akan lewat balik walau keluar awal sebab sekarang guna sistem nombor.Kalau tak sabar lain jadinya.

    SALAM LEBARAN UNTUK MRSA SEKELUARGA.MAAF ZAHIR DAN BATIN.

    BalasPadam
  2. Dah ramai orang keluar jadi beratur dan ambil nombor pun lama. Hehe kena siapkan mental dan fizikal kalau nak pergi membeli-belah.

    BalasPadam
  3. kena beratur tu yang saya tak sanggup huhu

    BalasPadam
  4. Itu yg PH sekarang malas nak keluar shopping hatta ke kedai runcit pun huhu...

    BalasPadam
  5. covid mmbuatkan kita berdisiplin beratur dan sabar menunggu.

    BalasPadam
  6. mcm2 inisiatif diambil n rasanya kita pun macam da biasa je dengan norm ni..
    semoga cepatla ujian ni berlalu. naaaaakkkk pergi shopping mall !!

    BalasPadam
  7. SELAMAT HARI RAYA!!! bestla entry ini.. done follow u, follow me back :) http://acuyuhan.blogspot.com/

    BalasPadam
  8. 𝕾𝖊𝖑𝖆𝖒𝖆𝖙 𝕳𝖆𝖗𝖎 𝕽𝖆𝖞𝖆 𝕬𝖎𝖉𝖎𝖑𝖋𝖎𝖙𝖗𝖎 𝕸𝖆𝖆𝖋 𝖅𝖆𝖍𝖎𝖗 𝕭𝖆𝖙𝖎𝖓.

    BalasPadam
  9. Hans belum lagi ke pasaraya sebab malas nak beratur
    hahaha

    BalasPadam
  10. musim PKPB haritu belum ke pasaraya lagi. Baru keluar masa PKPP ni, so far tak perlu nak beratur panjang lagi dah..jenuh juga nak beratur tu kan.

    BalasPadam
  11. utk kebaikan bersama, kenalah ikut SOP..walaupun mcm malas nak tulis..kekdg tulisan mcm cakar ayam je..hihi..

    BalasPadam
  12. Sekarang ni memang sentiasa standby handphone nak scan qrcode sebelum masuk mall/store. Tapi ada sekali tu nak masuk Shell, pakcik Shell tak bagi masuk sebab tak pakai mask, hehe.

    BalasPadam
  13. Tu yg malas kan... nak kena beratur bagai tu.... kalau tak panjang q tak perlah jugak...kena pergi awal pagilah kot kalau nak soping next time

    BalasPadam
  14. Kalau semua orang patuh SOP kita rasa selamat

    BalasPadam
  15. sy ms pkp pertama dah msk pasaraya hahaha yelah x de sapa nk belikan brg... so follow je laa SOP... skrg kalau pergi, kena keluar awal sbb org x ramai lg

    BalasPadam

MRS.A my blog my stori ©