Cara-cara Buat Kek Sarang Semut Periuk Noxxa - MRS.A my blog my stori MRS.A my blog my stori: Cara-cara Buat Kek Sarang Semut Periuk Noxxa

7 September 2015

Cara-cara Buat Kek Sarang Semut Periuk Noxxa

Bismillahhirahmannirrahim...


As Salam and greetings to dear readers.

Cara-cara Buat Kek Sarang Semut Periuk Noxxa. Last week Mrs. A dah berkira-kira hendak membuat kek sarang semut, kiraan itu tetiba aje muncul selepas melihat resepi dan gambar yang telah dikongsikan dalam grup WhatsApp. Tak lain dan tak bukan grup WhatsApp Noxxa yang adminnya adalah kawan Mrs. A tempat Mrs. A beli periuk magic tu.

Memula plan nak buat Thursday iaitu sebelah malamnya tu excited betul Aryssa dan adik bila Mrs. A kata malam ni ibu ingat nak buat kek sarang semutlah yea!!!... kata depa, unfortunately telur pulak takde stok. Lorrr... hampa depa takpe malam esok je kita buat. Siangnya itu time lunch hour breaks Mrs. A pun membelilah bahan yang tak cukup tu brown sugar dan soda bikarbonat. Telur dah pesan minta Aryssa beli dengan babah otw balik school hiks!

Tadaaa.....
Alhamdulillah jadi SARANG.
Tapi bukan sarangheyo!, itu i love u.

Cara-cara Buat Kek Sarang Semut Periuk Noxxa
kek-sarang-semut
Kek sarang semut a.k.a kek gula hangus

Kek sarang semut periuk Noxxa. Bahan-bahan untuk gula hangus:-

3/4 cawan gula pasir
* 1/4 cawan gula perang (brown sugar)
1 cawan air
1 1/2 sudu besar mentega
1 sudu besar essence vanilla

* Boleh ganti gula pasir, jadikan 1 cawan gula pasir.

Cara membuat gula hangus:-

1. Masukkan gula pasir dan gula perang di dalam periuk. Gunakan api sederhana dan masak hingga gula cair dan betul-betul mendidih. Gula yang dimasak mestilah pekat, melekit dan gelap sedikit. Kacau selalu.

2. Selepas itu masukkan 1 cawan air sedikit-sedikit dan perlahan. Berhati-hati dengan percikan gula panas. Kacau dan biarkan di atas dapur sehingga mendidih.

3. Kemudian masukkan 1 1/2 sudu besar mentega dan essence vanilla serta kacau lagi sehingga mesra dan mendidih sekali lagi.

4. Tutup api dan alihkan ke bekas lain. Biarkan ia betul-betul sejuk.

Okeh! settle gula hangus. Kemudian, bahan-bahan untuk keknya pula iaitu:-

4 biji telur
1/2 tin susu pekat
* 1 cawan tepung gandum - guna superfine MFM dalam kotak
* 1 sudu teh soda bicarbonate
Bahan * disatukan dan diayak

Cara-cara Buat Kek Sarang Semut Periuk Noxxa
periuk-noxxa
Gambar atas sekali kiri:- setelah telur dan susu digaul sebati masukkan tepung sedikit demi sedikit.
 Gambar atas kanan:- campurkan gula hangus dengan tepung.
Gambar tengah:- Adunan tepung dan gula hangus yang telah digaul sebati  diperap dalam bekas bertutup selama 1 jam.
Gambar kiri bawah:- 1 jam kemudian masukkan adunan dalam periuk magic.
Gambar kanan bawah sedia untuk membuat prosedur piuk magic iaitu choose Steam 20 minit kemudian tekan On. Cap (tombol) pilih steam jugak.

Cara-cara membuat adunan kek:-

1. Masukkan telur dalam mixer dan pukul hingga kembang. [Mrs. A guna hand mixer jer...] Bila telah kembang, masukkan 1/2 tin susu pekat manis dan kacau rata, sebati dan mesra.

2. Selepas itu masukkan tepung yang telah diayak bersama soda bicarbonate sedikit demi sedikit dan perlahan-lahan di dalam mixer. Gunakan kelajuan minimum.

3. Akhir sekali masukkan gula hangus yang telah sejuk tadi dan juga essence vanilla dan kacau lagi sehingga rata, sebati dan mesra.

4. Bila telah digaul rata, sebati dan mesra tuang dalam bekas bertutup. Kemudian "perap" 1 jam untuk mendapatkan lubang yang cantik.

Resepi ini telah dikongsikan oleh insan yang bernama Rezqie Azzie dalam grup WS yang Mrs. A turut serta. Walaupun Mrs. A dan dia tidak mengenali di antara satu sama lain tapi kami berkongsi minat yang sama.

Okay!!! oleh kerana resepi ini adalah khas untuk pemilik-pemilik periuk Noxxa a.k.a periuk magic aje, jom kita ikuti pula cara-cara mengukus menggunakan periuk magic tu.

1. Gunting kertas minyak ukuran bulat saiz dasar periuk magic. Sapukan sedikit mentega (greasekan) di atas kertas. [Mrs. A guna kertas A4 jer...]

2. Masukkan kertas tersebut di dalam periuk. Tuang bancuhan kek ke atas kertas tadi.

3. Tekan fungsi "Steam" 20 minit dan tekan "On". Tutup periuk dan set "Cap" (tombol) pada steam. Tit..tittt.. Siap. Sejukkan barulah potong.

Actually ini adalah kali pertama Mrs. A membuat kek sarang semut. Sebenarnya selepas siap masak tu Mrs. A pun tak tahu itu jadi ke tidak? Bila keluarkan tu Aryssa dan adik kata eeiii ibu gelilah sebijik macam sarang semut ti kita makan mesti kuar semut nih! Adoyai! anak ibu nih! spoil mood betullah. Tapi bila dimakan elok aje gebu dan sedap cuma kids yang tak pandai menilai kot. Cewah!

Untuk puaskan hati Mrs. A suruh Along & Adik malam tu jugak dan masih panas lagi tu [tak tunggu sejuk dah potong muuahhaaaaaa!!!] hantar sedikit kat neighbour dan jugak kawan Mrs. A yang memang pandai masak dan pakar. Pakar dia nih adalah sehingga tahap menerima tempahan. Ha! pakar tak pakar tu, lu pikir la sendiri. Unfortunately bila Along & Adik balik katanya aunty dah tidur la bu.. uncle yang amik pastu dia cakap fuyyo! kek sarang semut panas lagi..... Along tak sempat cakap dia dah tahu. Ha tu maksudnya jadilah tu uols yang tak tahu. Saja nak pujuk diri sendiri. Tapi yang bestnya tu pepagi Mrs. A WS kawan yang jugak neighbour Mrs.A tu tanya pendapat dia kata sedap, gebu dan bersarang. Betul ke nih! ikhlas tak nih! Iyo tak tipu. yeah! suka sangat. Mrs. A uols.

Semenjak ada periuk magic ni Mrs. A memang agak rajin membaking muahhaaaa... tapi selalunya memang try and error je... bila teringin google aje resepi dan follow resepi yang digoogle tu. Excited bila menjadi tapi pernah jugaklah tak menjadi. Tak menjadi tu lain kali ajelah citer ya

Setelah beberapa kali mencuba resepi google dan try and error ni. Pendapat Mrs. A adalah kita kena ikut sebijik demi sebijik apa yang resepi tu ajarkan. Contoh macam kek sarang semut ni resepi kata guna tepung superfine MFM dalam kotak kekdahnya gunalah tepung tu janganlah tunjuk pandai guna tepung bluekey pulak. Coz ko tu bukannya chef pakar yang boleh adjust-adjust dan mampu berfikir diluar kotak dalam bidang membaking nih! muuuahhhaaaa [peringatan untuk diri sendiri].

Terima kasih juga buat kawan Mrs. A yang memperkenalkan periuk magic ni dan kredit sekali lagi buat Rezqie Azzie. Yeah! I love my periuk magic Noxxa.


8 ulasan:

  1. kek ni feveret kak ana MRS A, bagus kan periuk ni serba guna :)

    BalasPadam
  2. sedapnyaaa !!! CT suka kek gula hangus.. hehe..

    BalasPadam
  3. kalau pandai buat memang sedap juga tu..

    BalasPadam
  4. Saya sangat suka kek ni tau....nyum nyum

    BalasPadam
  5. wah feveret anak irda ni,bolehlah nak cuba resipi ni.thanks MRS A

    BalasPadam
  6. Kena cuba ni nanti...tq ek...blog saya https://cararesepi.blogspot.my

    BalasPadam
  7. Terima kasih atas perkongsian resepi tu... nanti boleh la cuba...

    BalasPadam

MRS.A my blog my stori ©