Salam Jumaat : Kuliah Dhuha - MRS.A my blog my stori MRS.A my blog my stori: Salam Jumaat : Kuliah Dhuha

25 Mei 2018

Salam Jumaat : Kuliah Dhuha

As Salam and greetings to dear readers.

Salam Jumaat : Kuliah Dhuha


Salam Jumaat readers dan selamat berpuasa hari ke sembilan Ramadan. Alhamdulillah pagi tadi Mrs. A berjaya join kuliah Dhuha anjuran office. Actually company, setiap bulan dalam sekali atau dua kali di hari Jumaat akan mengadakan kuliah Dhuha bersama penceramah jemputan. Tapi tulah ada-ada masa Mrs. A tak dapat join busy dengan kerja-kerja hakiki. [ecececer alasan ko Mrs. A tak boleh blah!].

Tapi sempena bulan Ramadan ini Mrs. A dah berazam kalau tiada aral melintang setiap apa-apa sahaja ceramah atau kuliah yang berunsur keagamaan yang diadakan di office Mrs. A akan berusaha menghadirkan diri. Lain-lain azam di bulan Ramadan [SINI]

Oh! ya sebelum kuliah Dhuha yang pertama di bulan Ramadan ini Mrs.A juga telah berjaya join kuliah terdahulu. Tapi time tu rare sikit selepas habis kuliah penceramah jemputan iaitu Ustaz Dato' Rashidy Jamil Al-Rashid siap minta mereka yang hadir supaya bergambar bersama. Katanya penutup sempena nak sambut bulan Ramadan. Ha! jom kita bergambar yang seramai 12 ribu orang ni katanya muahahhaaaaa....

kuliah dhuha
Time ni tajuk kuliahnya adalah 'Persediaan Sebelum Ramadan' penceramah yang duduk tengah-tengah lengkap berbaju melayu color purple.
Apa yang menarik bagi Mrs. A time ustaz Dato' Rashidy bagi kuliah adalah dia punya sense of humor paling win tu muka serius tapi kata-kata lawak. So kekdahnya takdelah mengantuks gitew... Sebelum-sebelum ini kuliah selalunya diadakan di bilik latihan. Tapi tulah pagi tadi bilik training fully occupied so terpaksalah we all menggunapakai surau office. Dah katanya surau haruslah duduk bersimpuh macam perempuan melayu terakhir.

kuliah dhuha
Nampak sangat Mrs. A sejenis yang tak reti selfie
Untuk yang pagi tadi pula tajuk kuliah Dhuha adalah Nuzul Al-Quran. Di antara yang Mrs. A ingat inti-pati kuliah tadi adalah dalam Al-Quran itu terdapat 6236 jumlah ayat, jumlah surah pula adalah sebanyak 114 surah dan terkandung kesemuanya di dalam 30 juzuk Al-Quran.

Mungkin ramai yang sedia maklum juga bahawa Al-Quran diturunkan pada bulan Ramadan. Namun begitu kata ustaz bukan kitab Al-Quran sahaja yang diturunkan pada bulan Ramadan kitab-kitab terdahulu sebelum Al-Quran iaitu kitab Taurat, kitab Zabur dan kitab Injil pun sama diturunkan kepada nabi-nabi yang terpilih pada bulan yang sama iaitu bulan Ramadan.

Lain-lain dalam kuliah tadi kata ustaz haruslah kita membezakan bulan-bulan yang lain dengan Ramadan iaitu dari segi amal ibadah dan tingkah laku adalah dituntut kita memuliakan bulan Ramadan ini. Maksudnya lebih kurang macam ni la kita ambil keistimewaan bulan Ramadan ini dengan memperbanyakkan amalan yang menjuruskan kepada saham akhirat contoh seperti dengan membaca Al-Quran, bersedekah dan solat jangan tinggal, jangan lambat-lambatkan dan banyakkan solat sunat.

Okay itu saja nak share kisah Salam Jumaat : Kuliah Dhuha.

7 ulasan:

  1. bagusnya ada prog sebegini👍

    BalasPadam
  2. Alhamdulillah dapat tambah ilmu...

    BalasPadam
  3. Program yang bagus.
    Tahniah dapat MB baru.

    BalasPadam
  4. hai MrsA. rasa lamanya tak dpt siggah sini.
    seronok dpt join program mcm ni & plus penceramah
    pulak seli dgn kelakar, baru syok x ngntok hehe

    BalasPadam
  5. program yang sngt bagus tambah2 dibulan puasa.. <3

    BalasPadam
  6. rindu nyer nak beraktiviti gini.
    thn depan la kembali ke ofis.
    beramai-ramai dgr ceramah.
    gelak-gelak.

    BalasPadam
  7. Sokong sangat aktiviti macam nie diadakan di pejabat.. Dunia dan akhirat seiring gitu..

    BalasPadam

MRS.A my blog my stori ©