Akibat Solat Di Hujung-Hujung Waktu

November 25, 2016

As Salam and greetings to dear readers.

Akibat Solat Di Hujung-Hujung Waktu. Para Malaikat menyeretnya pergi melalui orang ramai dan menuju ke arah api yang menjulang-julang daripada neraka Jahannam. Dia menjerit dan tertanya-tanya jika ada mana-mana orang yang akan membantunya. Dia menjerit dan menyebutkan semua kebaikan yang telah dia lakukan; bagaimana dia telah membantu bapanya, puasanya, solatnya, Al-Quran yang dibacanya.

Dia terus menjerit-jerit, namun tiada seorang pun daripada mereka akan membantunya. Para malaikat terus mengheret dia. Mereka telah semakin hampir dengan neraka. Dia menoleh ke belakang dan ini rayuan terakhir. Dia teringat...
Google Image
Tidak! Rasulullah S.A.W. pernah bersabda; "Bagaimana bersih seseorang yang mandi di sungai lima kali sehari dari kotoran, begitu juga bersihnya orang yang melaksanakan solat lima kali seharian daripada dosa-dosa mereka". Dia mula menjerit;

"Solat saya? Solat saya? Doa saya?" Kedua-dua malaikat tidak berhenti dan mereka datang ke tepi jurang neraka. Bahang api neraka yang membahang telah menyelar mukanya.

Dia menoleh ke belakang sekali lagi, tetapi matanya telah kering dari sebarang harapan dan dia tidak mempunyai apa-apa lagi yang tinggal di dalam dirinya. Salah satu malaikat menolak dia masuk ke neraka Jahannam. Dia mendapati dirinya terawang di udara. 

Dia sedang melayang jatuh selama tujuh puluh tahun kedalam api neraka, apabila tiba-tiba tangannya diraih oleh satu lengan. Dia ditarik kembali ke atas. Dia mengangkat kepalanya dan melihat seorang lelaki yang sangat tua dengan janggut putih yang panjang. Kelihatannya lelaki itu sangat daif.

Dia menyapu debu di tubuhnya sendiri dan bertanya kepadanya, Siapakah anda? Orang tua itu menjawab, "Saya solat anda". "Mengapa kamu begitu lewat!" Saya telah terjunam ke dalam neraka! Anda menyelamatkan saya pada saat-saat terakhir sebelum saya lebur".

Orang tua itu tersenyum dan menggeleng-gelengkan kepalanya."Adakah anda lupa? Anda sentiasa laksanakan saya pada saat-saat akhir!!" Pada ketika itu, dia tiba-tiba terjaga dan mengangkat kepalanya dari sujud. Dia berada di dalam kebasahan akibat berpeluh. Dia mendengar suara-suara yang datang dari luar. Dia mendengar azan dikumandangkan untuk menandakan masuknya waktu solat Isyak.

Dia bangun dengan cepat dan pergi mengambil wudhu. Dia berjanji tidak akan melengahkan solat lagi. Dia sedar kesalahannya kini. Dia telah mendapat petunjuk yang maha benar.

Akibat Solat Di Hujung-Hujung Waktu. Perkongsian dari group WhatsApp petikan dari ceramah Ustaz Faqih Raza. Peringatan untuk Mrs. A juga, semoga bermanfaat untuk readers yang disayangi. In Sha Allah.

You Might Also Like

15 comments

  1. YA ALLAH, UNN KDG2 TER SOLAT DI HUJUNG2 WAKTU..LAGI2 ASAR SLLU AMBIK KAT UMAH JE, 5 MINT NK MAGRIB BRU ASAR:( NMPKNYA LEPAS NI KENA SOLAT DULU BARU BALIK KEJA

    ReplyDelete
  2. Fa wai lul lil musollin. Allazi na hum an solatihim saahun

    ReplyDelete
  3. Solat hujung waktu balasan seperti itu inilan puls yg tinggalkan kan...lagi perik..tq for sharing mrs A utk peringatan bersama

    ReplyDelete
  4. PERKONGSIAN YG MENGINSAFKAN...TKSH MRSA

    ReplyDelete
  5. takutnyaa.. semoga kite terus itiqamah dalam beribadah :D

    ReplyDelete
  6. Untuk mendapat keredhaan Allah.
    Yang pertama kena solat pada awal waktu.

    ReplyDelete
  7. Banyakkan lah tulisan mcm mi.
    Se bulan se kali ke. Atau fua bulan sekali

    ReplyDelete
  8. peringatan untuk saya, terima kasih ;)

    ReplyDelete
  9. Peringatan untuk kita semua.. Pengajaran untuk kita juga. Ini yang solat lambat.. Yang tak solat? :(

    ReplyDelete
  10. terima kasih krn mengingatkan sy yg selalu alpa ni...

    ReplyDelete
  11. perkongsian yang bagus Mrs A. Moga kita sama2 dapat improve diri dari masa ke semasa

    ReplyDelete
  12. peringatan juga kadang2 letih smpai buat mcm ni.. huhu lps ni tak boleh lalai

    ReplyDelete
  13. Penting lagi berguna untuk kita semua.

    ReplyDelete

Top Commenters

Shout Me