Wordless Wednesday #82 - Tetamu - MRS.A my blog my stori MRS.A my blog my stori: Wordless Wednesday #82 - Tetamu

13 Julai 2016

Wordless Wednesday #82 - Tetamu

As Salam and greetings to dear readers.
Oleh kerana ini ada kena mengena dengan hari raya, Mrs. A terkesan dan tertariklah pulak nak shared post dari FB Mizan As-Syatirie aka Atok ni, sebagai ingatan untuk diri sediri dan jugak kita-kita. Bukan apa bila di blog mudah untuk dicari semula nanti, bila di FB agak sukar untuk kita mencarinya setelah beberapa ketika nanti.
"Bila raya je, ramai tetamu yg akan berkunjung ke rumah.. Termasuklah kanak-kanak datang beraya.. Tak kurang ada yg mengeluh letih.. Lebih suka terbaring depan TV tengok astro daripada melayan tetamu.. Lagi la kalau bebudak dah bagi salam depan rumah.. Ada tu tak suruh masuk pun.. terus je hulur duit raya.. alasannya bebudak ni bukan nak minum atau makan kuih pun.. Membazir je hidang pastu minum seteguk.. Dorang nak duit raya je..
Satu kita lupa.. Tetamu yg datang ke rumah tu akan membawa keluar dosa-dosa yg ada di dalam rumah dan mereka membawa keberkatan kepada tuan rumah.. Lagi la kalau bebudak yg belum baligh tu datang beraya ramai-ramai.. Dah la dorang tu belum ada dosa, malahan dibawanya keluar dosa-dosa yg ada tersangkut dalam rumah tu.. Layanlah tetamu dgn ikhlas tanpa mengira siapa pun.. Bila bebudak datang beraya, suruh dorang masuk.. Layan baik-baik.. Walau pun duit raya yg mereka idamkan, kita pula dahagakan keberkatan.. Bagi duit raya tu dikira sebagai sedekah.. ALLaH akan ganti balik nanti.."
Copy and paste sebijik takde edit-edit.

Wordless Wednesday ke tu!?

3 ulasan:

  1. tetamu datang membawa rezeki... antara kelebihan aidilfitri yg org x nmpk hikmahnya

    BalasPadam
  2. Ada jugak ke yg mcm tu ? Ain lagi seronok ada orang dtg rumah. Riuh haa. hehe.


    p/s : Datang singgah beraya, kes ni special sikit tuan rumah takyah bancuh air, kita klik nuff tuan blog :)

    BalasPadam
  3. aida kalu ada anak2 dtg beraya.
    jemput masuk. bagi air and paksa diorang makan kuih tau.
    kekadang ada yg tak nak langsung makan minum. nak angpow aje :) hi hi

    BalasPadam

MRS.A my blog my stori ©