Sihat Anda Sebelum Sakit - MRS.A my blog my stori MRS.A my blog my stori: Sihat Anda Sebelum Sakit

5 Februari 2015

Sihat Anda Sebelum Sakit

This week minggu yang memenatkan. Kononnya syiok sangat dapat holiday unfortunately tidak. Actually since Sunday petang selepas balik dari kampung dah berulang-alik ke Hospital Tuanku Jaafar (HTJS) coz father in-laws Mrs. A admitted akibat sakit lemah jantung. Itulah penyakit kalau nak datang tetiba aje, macam tulah yang terjadi kepada Abah. Selama hari ini Abah elok aje takde penyakit serius tapi tak semena-mena Abah collapsed dahlah time tu kat kedai mamak. Tapi sekejap aje lepas tu okay. kemudian jadi lagik kat rumah pulak collapsed lagi yang ni lebih serius itu yang penyudahnya panggil ambulan dan hantar ke HTJS. 

Setelah diperiksa, doktor kata Abah sakit lemah jantung. Iaitu dalam banyak-banyak saluran darah ke jantung tu ada saluran yang rosak, saluran yang rosak ni pulak yang main function dan itulah yang menyebabkan oksigen tak cukup untuk disalurkan ke otak kiranya saluran yang mengpam tu lemah tak cukup kuat, umpama bateri yang dah kehilangan kuasa. So ianya perlu dicas untuk mendapatkan semula kuasanya. Buat sementara waktu Abah kena dimasukkan ubat bagi membolehkan degupan jantungnya kuat. Tanpa ubat tu graph jantungnya sekitar 26 aje ada gak tetiba jadi satu garisan lurus huh! cemas time tu walaupun seminit dua, dengan ubat boleh sampai ke 60.

Now Mrs. A baru ngerti [aiks.. bahasa apa ni] rupanya penyakit jantung ni ada macam-macam jenis ada yang injap tersumbat, ada jantung berlubang, ada injap bocor dan dua tiga jenis lagi yang fil punya adalah lemah jantung antara kesemua penyakit jantung tu doktor kata yang lemah jantung ni paling susah nak control coz kita tak boleh jangka bila time ianya nak lemah apa pun tak tahu. Mungkin boleh terjadi time dia tengah makan, time tengah drive contoh macam fil tengah beli barang kat kedai mamak.

Dah! ler...fil sakit, si Adik anak bongsu Mrs. A pun demam sesangat badan dia panas, dah 2 malam tak tidur sangat kesian tengok dia. Itulah  on Monday tu dia dah tak berapa sihat tapi gigih lagi bermain Tuesday pagi pun sama elok lagi dia main basikal dah malam tu yang teruk. Panas sangat badan dia tu yang Wednesday dia tak larat nak gi sekolah dan Mrs. A terpaksa amik EL. Today pun Adik still demam badan masih panas walaupun disiplin yang amat memakan ubatnya this time demam dia antara yang teruk dari yang sebelum-sebelum ni. Tapi today Mrs. A have to work, mana boleh EL lelama nanti bos bising so tugas baby sitter for today diserahkan kepada babahnya pula.

Oh! ya by the time entry ni ditulis fil Mrs. A dah selamat sampai di IJN, Kuala Lumpur. In Sha Allah esok (Friday) dia akan buat operation untuk masukkan bateri kat jantung dia. Memasukkan bateri adalah salah satu jalan penyelesaian kepada sakit lemah jantungnya itu. Berapa lama bateri tu perlu berada di jantungnya masih belum diketahui. In Sha Allah Saturday we all sekeluarga akan gi ziarah. Walaupun hubby Mrs. A tiap-tiap hari pergi tapi Mrs. A dan kids tak dapatlah buat macam tu tambahan pulak Adik demam. Semoga semuanya selamat dan dipermudahkan. Dear readers yang dikasihi tolong doa-doakan fil Mrs. A ya...doakan yang terbaik buat Abah. Amin.
  

7 ulasan:

  1. In Sha Allah everything will be okay mrs A :)

    BalasPadam
  2. Moga semua urusan dipermudahkan olehNYA... Amin

    BalasPadam
  3. Banyak2 bersabar dan suruh abah tu ..opsss pak cik banyak2 berehat. Semuga kembali sihat dipermudahkan segalanya...

    BalasPadam
  4. assalam kak jangan lupa singgah sini , ada tag akak :) http://www.blogparihh.com/2015/02/liebster-award-by-cik-ash.html

    BalasPadam
  5. Salam. Hee semoga sihat semula.

    BalasPadam
  6. semoga semua berjalan lancar..bagaimana keadaan FIL Mrs A sekarang

    BalasPadam

MRS.A my blog my stori ©